fredag 3 maj 2013

Brev till NKP angående NKP-referat från Valborg

Sedan jag skrev det här inlägget, har jag korrigerat procentsatserna. Det torde ha varit en 166 %-ig ökning för både MP och SD.

--------------------------

Har just skickat iväg nedanstående brev till Oscar Gustavsson, NKP, med kopia till chefredaktör Lars Blomkvist samt Anne-Marie Wallouch (V). Några ändringar har jag dock gjort i det nedanstående, nämligen lagt in kommentarer till Dagens Samhälles märkliga procentsatser och istället satt dit mina egenuträknade:

Hej, Oscar!
Läser ditt referat i NKP och med förvåning din fetstilade text i början på referatet från Vänsterpartiets möte, nämligen:
"Huvudtalare var kommunalrådet Anne-Marie Wallouch som lyfte fram att V till skillnad från andra partier får fler medlemmar. Siffran är nu cirka 12 500 i Sverige, enligt henne."
Vad då "till skillnad från andra partier" och vad då "som lyfte fram"? Om det hade stått "som menade", men det står det inte, utan det tolkas givetvis som att Anne-Marie lyfte fram ett förment faktum. Men är det verkligen ett faktum, så som det presenteras i NKP?
Man kan givetvis se det som att A-M Wallouch menar till skillnad från NÅGRA andra partier (7-150? - vet ej hur många partier det finns i Sverige vid sidan av riksdagspartierna), eller också syftar A-M Wallouch på riksdagspartierna. Ska man utgå från Dagens Samhälle nr 15, 2013, så har Anne-Marie Wallouch i varje fall fel när det gäller ett parti - SD.
Dessutom har mig veterligen både MP och SD i båda fallen procentuellt sett fått fler medlemmar sedan 2003 och när det gäller MP också i absoluta tal.
Enligt nämnda nummer av Dagens Samhälle har sedan 1992 MP i runda tal ökat från 6 000 till 16 000 med en dipp ner till något som enligt tidningen ändå innebär en ökning fram till 2013 med 109 % (jag får inte detta att stämma - en ökning från 6 000 till 16 000 medlemmar borde bli en ökning med 266 % ), medan V under samma period ökat från 11 000 till 12 000 (11 %).

Enda skillnaden är att MP dippat lite de allra senaste åren (året?), men fortfarande ligger skyhögt över V i ökningstakt och över V också när det gäller antalet medlemmar. Tar man utgångsåret 2003, som Anne-Marie Wallouch nämner, så ser förhållandet ut att vara detsamma: MP har ökat mer än V. Men visst är det roligt för Vänsterpartister att partiet har fler medlemmar än någonsin sedan 2003, men som texten står, kan man fortfarande tro att det är det enda parti som ökat sitt medlemsantal sedan 2003.
Enligt kurvan i tidningen ser V ut att ha ökat sitt medlemsantal på allra senaste tiden, medan MP alltså under samma tid dippat något. Ser man det sålunda i absolut presens, kan det hända att Anne-Marie har nästan rätt - när det gäller jämförelsen med andra partier inkl MP - just nu. Dock stupar jämförelsen ändå, om man utgår från Dagens Samhälles kurvor, på SD, som ju också numera är ett riksdagsparti.

Vid sidan av att SD enligt tidningen har ökat sitt medlemsantal ännu mer - från 3 000 år 2006 till 8 000 år 2013 (617 % är tidningens procenttal och hur det riktigt hänger ihop kan jag inte svara på....Snarare borde det vara en ökning med 166 %), ökar nämligen också f n antalet medlemmar i SD, enligt tidningen, som i sin tur bygger sina uppgifter på partiernas egna uppgifter.
Jag tar inte parti för SD, eftersom jag inte har förändrat varken mig själv eller mina politiska åsikter nämnvärt sedan jag gick med i politiken i november 1994. Dock tycker jag att NKP skall undersöka hur det förhåller sig, och om Anne-Marie Wallouch har fel, vilket jag tycker hon verkar ha, presentera korrekta fakta. Det finns enligt min mening ingen som tjänar på att inte korrekta fakta presenteras, utom möjligen V.
Med vänlig hälsning
Elisabeth Holmstrand Gustafsson
Kommunalråd
1. Kommunstyrelsen
681 84  Kristinehamn
Tel: 0550 - 881 92
Mobil: 070 - 375 69 05
E-post: elisabeth.holmstrand-gustafsson@kristinehamn.se

Inga kommentarer: